Katalizator firmy BM CATALYSTS do Citroena DS4 2014

Citroen DS4 to kompaktowy hatchback należący do niższej klasy średniej , produkowany w latach 2011-2015. Następca Citroena C4 Coupe. Jego koncepcyjnym pierwowzorem był prototyp o nazwie DS High Rider z 2010 roku. Model bazował na Citroenie C4 drugiej generacji (auta różniły się detalami nadwozia i stylizacją wnętrza). DS4 zdobył tytuł Najpiękniejszego Samochodu Roku 2011 podczas International Automobile Festival. Nie jest to już właściwie Citroen, ale auto nowej, należącej do niego marki: DS. Ma ona skupiać najszlachetniejsze cechy nie tylko dawnych Citroenów, ale francuskiego dizajnu w ogóle. Przywoływać na myśl paryski szyk i bezustanny ruch, który wywołuje erupcję nowych pomysłów.

Pod maską Citroena DS4 3 jednostki benzynowe oraz 4 wysokoprężne. W pierwszym przypadku, mamy do czynienia z motorami o pojemności 1.6 VTi oraz HTP o 3 wariantach mocowych 120, 156 i 200 KM, a każda z nich zapewnia zadowalającą dynamikę. Trzycylindrowy, turbodoładowany, benzynowy PureTech 130 S&S jest produkowany od marca 2014 r. i na początek trafił do C4 oraz Peugeota 308. Ma pojemność zaledwie 1,2 l, ale osiąga 130 KM przy 5500 obr/min. Moment obrotowy dochodzi do 230 Nm i jest dostępny już przy 1750 obr/min. Inżynierowie poprawili przebieg procesu spalania zwiększając ciśnienie wtrysku maksymalnie do 200 bar, lokując wtryskiwacz „centralnie” oraz kształtując odpowiednio „chmurę” paliwa za pomocą wykonanych wyjątkowo precyzyjnie, techniką laserową otworów w rozpylaczu. Paliwo może być podawane nawet w trzech porcjach na cykl pracy tłoka. Zastosowano również zmienne fazy rozrządu. Za sprawą pierścieni tłokowych i kilku innych elementów pokrytych powłoką DLC (diamond-like carbon) zmniejszono tarcie wewnętrzne, co w połączeniu z elektronicznie sterowaną pompą oleju powoduje dalsze ograniczenie strat energii. Każdy detal silnika sprzyja zmniejszeniu zużycia paliwa. W efekcie wynosi ono średnio 5 l/100 km. Istotnym elementem kończącym układ wydechowy Citroena DS4 może być katalizator firmy BM CATALYSTS o znakomitych parametrach technicznych. W przypadku silników o zapłonie samoczynnym mamy do czynienia z motorami o pojemności 1.6 HDI o 2 wariantach mocowych (92 i 110 KM), e-HDI o mocy 110 KM oraz topowy, 2-litrowy turbodiesel o mocy 163 KM. Silniki można zamówić w połączeniu ze skrzynią manualną o 5 lub 6 przełożeniach bądź z automatem o 6 przełożeniach.

W 2015 roku został zaprezentowany także „terenowy” model DS 4 – Crossback. W tym samym roku zwykła DS 4 przeszła facelifting i została wyodrębniona jako osobny model prestiżowej marki Citroëna – DS.

poprzedni artykuł nastepny artykuł