Zbudowana na płycie Focusa Kuga trafiła do salonów w 2008 roku. Najbardziej wyczuleni narzekali na wysoką sztywność zawieszenia, jednak głównym mankamentem pierwszej Kugi była ograniczona kubatura przedziału pasażerskiego oraz przestrzeni bagażowej. Aby produkt Forda mógł z powodzeniem zabiegać o względy klientów, jego wnętrze musiało zostać kompletnie przebudowane.
Karoserię wydłużono o osiem centymetrów. Dodatkowa ilość blachy została przede wszystkim spożytkowana na powiększenie przestrzeni bagażowej. Kiedy oparcia tylnej kanapy znajdują się w najbardziej pionowym położeniu, pojemność kufra wynosi 481 l. Zwiększenie kąta nachylenia oparć zwiększa komfort pasażerów, ale redukuje ilość miejsca na bagaż. Niecałe 440 litrów wciąż jest satysfakcjonującym rezultatem. Złożenie kanapy powiększa przestrzeń bagażową do 1653 l.
Nowy Ford Kuga jest oferowany z benzynowymi silnikami 1.6 EcoBoost (150 KM, 240 Nm lub 182 KM, 240 Nm) oraz wysokoprężnymi 2.0 TDCi (140 KM, 320 Nm lub 163 KM, 340 Nm). Słabsza „benzyna” występuje wyłącznie z napędem na przednią oś i ręczną skrzynią. Dla mocniejszego silnika EcoBoost zarezerwowano napęd 4×4 oraz 6-stopniowy „automat”.Cały układ napędowy jest zakończony katalizatorem firmy JMJ.
Silniki zostały dobrze wyciszone, co wraz z niskim poziomem szumów opływającego nadwozie korzystnie wpływa na komfort jazdy. Optymalnym źródłem sił napędowych są elastyczne i oszczędne turbodiesle. Poza miastem zadowalają się 6-7 l/100km, co przy dużej powierzchni czołowej, napędzie na cztery koła i masie przekraczającej 1,6 tony jest dobrym wynikiem. W Kudze ze 182-konnym silnikiem 1.6 EcoBoost wypracowanie na trasie niecałych 10 l/100km będzie sporym osiągnięciem. Spory wkład w wynik ma automatyczna skrzynia, która nawet po niezbyt mocnym dociśnięciu gazu redukuje przełożenie, zamiast polegać na elastyczności turbodoładowanej jednostki.

Najlepszy katalizator JMJ do 5-letniego Forda Kugi
15 maja