Piąta generacja Volkswagena Polo produkowana była w latach 2009-2017. Pod względem stylistycznym model ten został przeprojektowany według filozofii zastosowanej wcześniej w modelach Scirocco oraz Golf. Polo V zostało zaprojektowane przez Waltera de Slivę. Model powstał na platformie podłogowej Volkswagen A5 , tak jak m.in. Audi A1, Skoda Fabia trzeciej generacji oraz Seat Ibiza czwartej generacji. Oferowany w wariantach trzy- i pięciodrzwiowego hatchbacka oraz czterodrzwiowego sedana. Auto poddano faceliftingowi w roku 2014. Volkswagen Polo V zdobył tytuł Europejskiego Samochodu Roku 2010 (Car of the Year 2010) oraz Światowego Samochodu Roku (World Car of the Year 2010).
Volkswagen Polo dostępne jest z nadwoziem hatchback, coupe, sedan oraz kombi. Posiada napęd przedni oraz pięcio- lub sześciobiegową skrzynię manualną lub czterostopniowy automat.. W ofercie Volkswagena Polo znalazły się silniki benzynowe oraz silniki diesel. Silniki Volkswagena Polo charakteryzują się pojemnością 999 – 1896 cm3 oraz mocą 40 – 192 KM. Składają się z 3 – 4 cylindrów, każdemu z nich przypisane jest od dwóch do pięciu zaworów. Samochód przyspiesza do 100 km/h w 9,2 – 21,4 s. Maksymalna prędkość, jaką auto może osiągnąć, to 142 – 236 km/h. Cały układ wydechowy Volkswagena Polo może być zakończony niezawodnymi i ekonomicznymi tłumikami firmy IMASAF.
Zaletą Volkswagena Polo są niskie koszty utrzymania. Oferta Volkswagena Polo obejmuje szeroką paletę silników. Ponadto auto można łatwo odsprzedać. Samochód posiada dobre zabezpieczenia antykorozyjne. Korozję można spotkać tylko w układzie wydechowym. Atutem Volkswagena Polo jest bogata oferta części zamiennych między innymi tłumiki firmy IMASAF. Ponadto auto posiada przyzwoite własności jezdne, przestronne wnętrze oraz wysokiej jakości wyposażenie.
Wśród minusów Volkswagena Polo należy wymienić notoryczne awarie instalacji elektrycznej oraz defekty alternatora. W silnikach diesla zdarzają się awarie osprzętu. Ponadto w Volkswagenie Polo pojawiają się problemy z elektrycznie otwieranymi szybami, modułami przełączników i kierunkowskazami. Minusem Volkswagena Polo są zdarzające się awarie elektrohydraulicznego wspomagania układu kierowniczego. Uciążliwe bywają problemy ze stacyjką. Mankamentem jest niezbyt dobra jakość niektórych materiałów wykorzystanych do wykończenia wnętrza.