Sonda lambda firmy Denso do 6-letniej Hondy Jazz

DENSO – jeden z największych producentów części i systemów w światowym przemyśle motoryzacyjnym. Spółka opracowuje i wytwarza zaawansowaną technologię oraz systemy na pierwszy montaż, a także podzespoły układu klimatyzacji, elektryki, elektroniki oraz informacji i bezpieczeństwa. W 1949 roku firma Toyota wyodrębniła pierwszy zakład produkujący wyposażenie elektroniczne pod nazwą NIPPON DENSO, co tłumacząc dosłownie oznacza „japońskie wyposażenie elektryczne”.Zaopatruje wszystkich czołowych producentów samochodów na całym świecie. Dziewięć na dziesięć samochodów poruszających się po współczesnych drogach wyposażonych jest w oryginalną część DENSO.Oprócz szeroko zakrojonych działań w zakresie badań i rozwoju, firma DENSO ogłosiła koncepcję Vision 2015, zgodnie z którą angażuje się w tworzenie lepszego świata. Celem tej koncepcji jest pomoc w tworzeniu rzeczywistości, w której ludzie żyją w świecie bezwypadkowym i w przyjaznej środowisku harmonii.

Honda Jazz to produkowany w latach 1982-1986, a następnie od roku 2012 model segmentu B, zaliczany jest również do klasy minivanów. Honda Jazz I generacji był wersją europejską modelu City. Zostało to wymuszone przez Opla, który posiadał prawa do nazwy City na Europę. W katalogu Hondy dzisiejszy Jazz zastąpił model Logo. Czwarta generacja modelu oferowana jest od roku 2013 (na Starym Kontynencie od 2015). W niektórych krajach (m.in. w Japonii) Honda Jazz jest sprzedawana pod szyldem Fit, wcześniej natomiast pod nazwą Jazz Honda oferowała w Japonii także skuter miejski oraz terenowy Isuzu MU.

Na rynku wtórnym najłatwiej o wersje Hondy Jazz 1.2 i-VTEC (90 KM, 114 Nm) oraz 1.4 i-VTEC (100 KM, 127 Nm). Optymalnym wyborem wydaje się motor 1.4 i-VTEC. Jazz 1.2 i-VTEC domaga się niemal identycznych dawek paliwa, ale jest mniej dynamiczny i zazwyczaj gorzej wyposażony. Obie jednostki są trwałe, imponują kulturą pracy i niskim spalaniem podczas spokojnej jazdy. Łańcuchy rozrządu obniżają wydatki eksploatacyjne. Polityka koncernu Hondy zawęziła jednak krąg nabywców do klientów indywidualnych. W przypadku innych modeli segmentu B – Clio, Fabii czy Yarisa – odsetek poflotowych aut z turbodieslami jest znaczny. To dobra wiadomość dla zainteresowanego zakupem Hondy Jazz. Na rynku nie występują skrajnie wyeksploatowane Hondy Jazz z wysokimi przebiegami. Nie brakuje natomiast aut powypadkowych. Wysokie ceny wywoławcze aut sprawiają, że opłacalne jest odbudowywanie nawet poważnie uszkodzonych egzemplarzy.

Jazda Hondą Jazz to czysta przyjemność, ale są i wady, na które niektórzy narzekają. Pierwsza to dość sztywne zawieszenie, które nie radzi sobie na głębszych wyrwach czy miejskich studzienkach. Drugą zauważymy dopiero podczas jazdy w trasie. To słabe wyciszenie wnętrza przy wyższych prędkościach. Mechanicznie Honda Jazz jest samochodem niemal wzorcowym. Prosta konstrukcja niewymagająca ani specjalnych narzędzi, ani ponadprzeciętnej wiedzy czy umiejętności jest poukładana i łatwa w naprawach czy serwisie.

 

poprzedni artykuł nastepny artykuł