Sportowy tłumik tylny firmy Remus do Audi A1 2016

Model należący do segmentu B premium, produkowany od 2010 roku. Następca Audi A2, które okazało się komercyjnym niepowodzeniem. Pierwowzorem Audi A1 były dwa prototypowe modele: Metroproject Quattro zaprezentowany w 2007 roku oraz A1 Sportback concept z 2008 roku. Samochód zbudowano na platformie podłogowej Volkswagen Group PQ25 którą dzieli między innymi z Seatem Ibizą IV oraz VW Polo V. Dostępny w wersji trzy- i pięciodrzwiowej. Sportową wersją A1 jest Audi S1. To jedyny model marki produkowany w Belgii oraz najmniejszy model Audi w historii.

Audi A1 to najmniejszy z modeli dostępnych w palecie niemieckiej marki z Ingolstadt. Zapowiedź tego auta pojawiła się, wówczas jako koncepcyjny Metro Project, już w 2007 roku. światowa premiera wersji produkcyjnej Audi A1 odbyła się na wystawie w Genewie w 2010 roku i na początku lata tego roku model ten trafił do sprzedaży. Audi A1, zbudowane na tej samej platformie co Volkswagen Polo czy Seat Ibiza, zostało stworzone, by konkurować m.in. z MINI oraz Alfą Romeo Mito.

Silnik 1,4 TSI – to jeden z najczęściej nagradzanych silników w historii motoryzacji. Zapewnia świetną dynamikę i niewielkie zużycie paliwa. Doskonałym rozwiązaniem dla podkreślenia sportowego charakteru Audi A1 2016 jest zakończenie układu wydechowego sportowym tłumikiem firmy Remus produkowanego ręcznie w Austrii w 100% z najwyższej jakości stali nierdzewnej.

Silnik Audi A1  cierpi jednak na wiele – drogich w naprawach przypadłości. Najwięcej problemów przysparzają mocniejsze odmiany wyposażone w turbinę i kompresor (140 i 170 KM). Standardową przypadłością jest wyciąganie się łańcucha rozrządu podyktowane wadliwym napinaczem, niewłaściwym smarowaniem  i jakością samego łańcucha. Problematyczny jest też tzw. „wariator” odpowiadający za zmianę faz rozrządu. Jego usterki objawiają się charakterystycznym „grzechotaniem” po uruchomieniu (odgłos podobny do pracy diesla utrzymujący się przez kilka sekund po uruchomieniu zimnego silnika). Czasem współpracy odmawiają wtryskiwacze i – w modelach z kompresorem – sprzęgło magnetyczne pompy wody. Bardzo przykra jest też inna usterka, która dotyka zwłaszcza mocniejsze odmiany (zdarza się też w pechowych egzemplarzach słabszych jednostek pozbawionych kompresora). W wielu silnikach dochodzi do pękania pierścieni tłokowych a nawet samych tłoków. Pozbawione wszystkich wymienionych wyżej wad są dopiero jednostki wprowadzone na rynek w połowie 2012 roku, gdy przekonstruowano wadliwy rozrząd i zastąpiono problematyczny łańcuch paskiem zębatym. Warto pamiętać, że wszystkie motory serii TSI mają bezpośredni wtrysk paliwa, co w praktyce uniemożliwia  montaż instalacji gazowej.

poprzedni artykuł nastepny artykuł