Sonda lambda firmy Bosch do Audi A3 2011

Sonda lambda marki Bosch – czujnik mierzący zawartość tlenu w spalinach, umieszczany w układzie wydechowym silnika spalinowego. Pozwala to na precyzyjne dozowanie składu mieszanki paliwowo-powietrznej.

Sondy są wykorzystywane w silnikach benzynowych od 1979 roku, coraz większa ilość samochodów i motocykli ma więcej niż jedną sondę lambda, umieszczane są one przed i za katalizatorem. Od roku 1992, aby sprostać wymogom prawnym dotyczącym ograniczenia emisji spalin, sondy stały się standardowym elementem samochodów. Od około 2000 r. sonda lambda jest instalowana także w układach z silnikami wysokoprężnymi.

Technika motoryzacyjna to największy dział przedsiębiorstwa w grupie Bosch. Bosch należy do największych na świecie producentów części i akcesoriów samochodowych. W dziale jest zatrudnionych około 160 tys. pracowników na całym świecie.

Bardzo mocną pozycję w branży techniki motoryzacyjnej Bosch zawdzięcza przede wszystkim innowacyjności, która jest równocześnie istotnym motorem wzrostu. Innowacje Boscha spełniają założenia programu „3 S”: jego zadaniem było uczynienie samochodów bezpieczniejszymi, oszczędniejszymi i bardziej ekologicznymi. Widać to na przykładzie produktów, które Bosch jako pierwszy wprowadził na rynek: systemu wtrysku benzyny i sondy lambda, a także nowych systemów wtrysku bezpośredniego do silników Diesla – Unit Injector System , dzięki któremu możliwe stało się znaczne obniżenie zarówno poziomu emisji zanieczyszczeń, jak i zużycia paliwa. Bosch opracował również szereg pionierskich wynalazków w zakresie bezpieczeństwa jazdy samochodem, m.in. system ABS oraz układ ESP.

Audi A3 to model niższej klasy średniej (segment C), zaliczany do grupy premium. Wchodząc na rynek w 1996 roku, A3 stworzył ten subsegment – kompaktów klasy premium. Kompakt Audi od początku jest w nim jednym z najpopularniejszych modeli, a przy okazji – jest najlepiej sprzedającym się modelem niemieckiej marki. Wielokrotnie nagradzany (m.in. International i South African Car of the Year 2006, Auto Trophy 1997). A3 od początku bazuje na płycie podłogowej Volkswagena, którą wykorzystuje też m.in. VW Golf. Od 2012 roku oferowana jest trzecia generacja A3 (Typ 8V). Sportową wersją modelu jest S3.

Model Audi A3 wszystkich generacji doceniany jest szczególnie za mocny silnik i sprawny układ jezdny. Rzadko zdarzają się tu poważne usterki, a użytkownikom Audi A3 podoba się ergonomia pojazdu. Najlepsze opinie wśród właścicieli zbiera druga generacja Audi A3. Ceniona jest przede wszystkim za wygodne wnętrze i komfort jazdy.

Największym mankamentem auta jest bardzo twardo zestrojone zawieszenie, które zwłaszcza na polskich drogach potrafi dać się we znaki. Plusem takiego rozwiązania jest natomiast pewne prowadzenie (duża w tym zasługa zapewniającego bardzo dobre czucie układu kierowniczego). Niestety właściwościami A3 można się w pełni nacieszyć jedynie na równych drogach. Szukającym odrobiny komfortu zdecydowanie odradzamy wersje z usportowionym zawieszeniem, które zupełnie nie pasuje do stanu naszych dróg.

 

poprzedni artykuł nastepny artykuł